RWG (Rotterdam World Gateway bv) is gestart met de bouw van de eerste fase van haar containerterminal op Maasvlakte 2 in de haven van Rotterdam. Het 108 hectare grote terrein met een diepzeekade van 1150 meter lengte, een kadediepte van 20 meter en een binnenvaartkade van 550 meter zijn al aangelegd door het Havenbedrijf Rotterdam. Nu gaat RWG de terminal verder inrichten en gereedmaken voor de overslag van honderdduizenden containers per jaar. In de tweede helft van 2014 wordt de terminal geopend.

 

Milieu


De terminal zal een van de modernste en meest milieuvriendelijke overslagbedrijven ter wereld worden. Afhandeling van de nieuwe generatie ultragrote containerschepen wordt mogelijk. RWG zal volledig zijn ingericht op intermodale afhandeling van de overslag. Dat wil zeggen dat zoveel mogelijk containers via de binnenvaart en het spoor hun weg naar het achterland vervolgen. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraken met de overheid over duurzame distributie van goederen.

 

Automatisch


De in totaal 14 kadekranen worden geleverd door het Chinese ZPMC uit Shanghai. Het horizontale transport van de containers, van de kade naar de tijdelijke opslag (stack) gebeurt door 59 computergestuurde voertuigen met liftplatform. Deze AGV’s worden elektrisch aangedreven.

In de tijdelijke opslag op de terminal wordt voorzien door 32 conventionele automatische stacking kranen en 16 automatische cantilever kranen. Zowel de AGV’s als de stacking- en cantilever kranen worden geleverd door Gottwald GmBH, gevestigd te Düsseldorf, Duitsland. De verhardingen en ondergrondse infrastructuur, alsmede de stroomvoorziening worden aangelegd door de combinatie BAVO Gateway v.o.f. , een samenwerkingsverband van Koninklijke BAM Groep en VolkerWessels. De gebouwen op het terrein worden gerealiseerd door Cordeel Nederland. De totale investering voor de in het najaar 2014 te openen terminal bedraagt circa € 700 miljoen.

 

Vlekkeloos


“Met de start van de werkzaamheden is een mijlpaal bereikt voor RWG. Na enkele jaren van voorbereiding zijn de werkzaamheden nu daadwerkelijk van start gegaan. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze innovatieve terminal vanaf de opening een belangrijke bijdrage gaat leveren aan de verdere ontwikkeling van Rotterdam als Mainport voor Noordwest Europa”, aldus Peter Jongepier , voorzitter van de Raad van Bestuur van RWG. Volgens Frank Keizer, projectdirecteur van RWG en daarmee verantwoordelijk voor de bouw van de terminal, neemt RWG nu het stokje op Maasvlakte 2 over van het Havenbedrijf Rotterdam. “We hebben met bewondering naar de vlekkeloze aanleg van Maasvlakte 2 gekeken. Wij streven ernaar om de bouw van de containerterminal net zo goed te laten verlopen”, zegt Keizer.

 

RWG

Rotterdam World Gateway (RWG) is een samenwerkingsverband van 4 wereldwijd opererende containerrederijen – APL, MOL, HMM en CMA-CGM – en één van de grootste containerterminal -operators ter wereld. Zodra de terminal wordt opgeleverd in 2014, zal DP World de dagelijkse operationele leiding op zich gaan nemen. De overslagcapaciteit van de eerste fase zal 2.35 miljoen TEU bedragen.

 

De Fuijk M&C


Mijn rol voor dit project is om als Technisch Manager voor BAVO Gateway er voor te zorgen dat de engineering tot en met de realisatie goed verloopt. De scope (D&C in combinatie met de UAV-GC 2005) betreft de 66 kV-installatie tot de zwakstroominstallaties aan toe.

RWG heeft 1e fase afgerond TAQA Boekelermeer