Kaagbaan
In opdracht van Schiphol voert hoofdaannemer Heijmans tot 24 mei groot onderhoud uit aan de Kaagbaan op de grootste luchthaven van Nederland.
‘De Kaagbaan is een van de drukste start- en landingsbanen van Schiphol’, zegt projectleider Derk Stolwijk. Jaarlijks gaat het om 95.000 starts en 45.000 landingen. De baan, die dateert uit 1960, is 3.490 m lang en 45 m breed. Stolwijk leidt het omvangrijke renovatie- en moderniseringsproject dat negen weken duurt. Met diverse investeringen moet de start- en ladingsbaan weer vijftien jaar gevrijwaard blijven van grootscheeps onderhoud.
‘Omdat we in één keer alle werkzaamheden uitvoeren, zijn er dagelijks zevenhonderd mensen in ploegendiensten aan het werk’, aldus Stolwijk. ‘Allereerst vervangen we de 20 cm dikke toplaag, zo’n 225.0000 m2 in totaal. Het nieuwe asfalt heeft een stroeve bovenlaag, antiskid, die de vliegtuigen meer grip geeft.’
Daarnaast gaat het om vernieuwing van de zijkanten van de baan, om vervanging van het drainagesysteem en om de verbetering en verhoging van de afvoergoten over een lengte van 6 km. Hierdoor kunnen ook de zwaarste vliegtuigen gebruikmaken van de Kaagbaan.
‘We gaan ook een flinke energiebesparing realiseren’, aldus Stolwijk. Hij doelt op de vervanging van de huidige 1.500 lampen langs de baan door zuiniger led-exemplaren. Voordeel is niet alleen dat deze nieuwe lampen een veel lager vermogen en elektriciteitsverbruik hebben dan de oude exemplaren, maar ook dat laagspanningskabels (26 kVA) in plaats van hoogspanningskabels (160 kVA) als voeding volstaan. Dit alles moet een besparing opleveren van maximaal 84 %. Hiervoor moet de luchthaven wel 130 km aan kabels vervangen en nieuwe regelaars plaatsen. De totale renovatie van de Kaagbaan kost € 45 miljoen.
Tijdens het onderhoud verdeelt Schiphol het vliegverkeer over de Aalsmeerbaan, de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan. Hiermee hoopt de luchthaven de overlast voor omwonenden te beperken. In 2018 is de Polderbaan aan de beurt.