Met deze splinternieuwe containerroute gaat Rotterdam concurrenten aftroeven
GERT VAN HARSKAMP
Aangepast: 54 min geleden2 uur geledenin FINANCIEEL
ROTTERDAM – In de Rotterdamse haven wordt dinsdagmiddag dan eindelijk de Container Exchange Route (CER) geopend. Dit 17 kilometer lange peperdure asfalt over de Maasvlakte is lange tijd een hoofdpijndossier geweest van Havenbedrijf Rotterdam, maar bedrijven en douane zijn er nu heel blij mee.
© HAVENBEDRIJF ROTTERDAM
De 17 kilometer lange CER verbindt terminals via een gesloten systeem.
Het is drie jaar later dan gepland, veel duurder dan begroot en iets minder geavanceerd dan de bedoeling was, maar vanaf morgen gaat de CER dan officieel in gebruik. De CER verbindt containerterminals en -depots via een gesloten systeem.
Het netwerk kent voorlopig vier gebruikers, de drie terminalbedrijven ECT Delft, RWG en Kramer Groep. Daarnaast is de inspectielocatie van de douane aangesloten op het systeem.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat er autonoom rijdende wagentjes op de CER kwamen, maar dat bleek technologisch niet mogelijk. De verschillende terminals hebben namelijk allemaal een eigen systeem en het blijkt lastig een systeem van autonoom rijden te ontwikkelen dat aansluit op de verschillende systemen van de containerterminals.
Miljoeninvestering
De CER zou 2020 in gebruik genomen moeten worden, maar onder meer de aanbesteding van onbemand vervoer heeft voor grote vertragingen en tot extra kosten geleid. Vorig jaar maakte Havenbedrijf Rotterdam nog bekend €24,7 miljoen op het CER-project te hebben afgeschreven. In totaal investeerde het havenbedrijf €120 miljoen in de 17 kilometer asfalt.
“Maar dit project is absoluut niet mislukt”, zegt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit.”Dit is uniek in de wereld. Gezien de bouwplannen van verschillende terminaloperators waardoor de containercapaciteit van de haven groeit van zo’n 17,7 miljoen containers nu naar ruim 26 miljoen in 2035, kan dit enorme concurrentievoordeel opleveren. Als er autonoom gereden kon worden, was het natuurlijk helemaal perfect. Maar het feit dat er met lange containertreintjes gereden wordt tussen de verschillende terminals is echt geweldig.”
© HAVENBEDRIJF ROTTERDAM
Havenbedrijf Rotterdam investeerde €120 miljoen in Container Exchange Route (CER)
Ook André Kramer, ceo van de Kramer Groep, benadrukt het belang van CER. „Dit bestaat echt in geen enkele andere haven ter wereld. Ons voordeel is dat als een groot zeeschip aanmeert met containers voor de binnenvaart en diepzeevaart, we die niet meer apart via de openbare weg naar een andere terminal hoeven te brengen.”
Daarnaast bespaart de CER veel afhandelaars administratieve rompslomp. Er hoeven geen papieren handelingen meer verricht te worden, omdat de CER een gesloten systeem is. Dat moet normaal wel als een container de terminal verlaat.
Voor de projectbeschrijving klik hier »