Al enkele commerciële schepen gelost

 

De geautomatiseerde containerterminal van Rotterdam World Gateway (RWG) op de 2e Maasvlakte draait vanaf begin dit jaar (2015) en moet vanaf 2016 op volle kracht kunnen draaien.

 

Dat zegt RWG in een interview met een landelijk nieuwsblad over de ingebruikneming van het 108 hectare grote complex, waarin 700 miljoen euro is geïnvesteerd. Het eerste schip, met zo’n 150 tot 200 moves, is inmiddels afgehandeld.

 

De eerste grotere (deepsea)schepen (+/- 13.000 tue) worden in april of mei verwacht. Om welke dienst het gaat, is nog niet bekend. LRWG gaat ervan uit dat de terminal nieuwe normen zal stellen op het gebied van productiviteit. Niet alleen het overslagmaterieel, zoals kadekranen en agv’s (automated guided vehicles), is van een nieuwe generatie, ook de besturingssystemen van het Amerikaanse Navis en TBA uit Delft.

 

Op de terminal gaan ongeveer 200 vaste personeelsleden werken. Alle haven-gerelateerde arbeid, zoals vastzetten en losmaken van containers, wordt uitbesteed aan de gespecialiseerde bedrijven. Het gaat daarbij om ongeveer 150 mensen. Volgens RWG kan de terminal, jaarcapaciteit van 2,35 miljoen teu, met vijftien tot twintig mensen worden aangestuurd.

 

Een sleutelrol daarin vervullen de ongeveer veertig remote-processoperators, die in plaats van de traditionele kraanmachinisten komen. Zij zullen in de beginfase elk één kraan bedienen, maar op termijn moet één operator meerdere kranen tegelijk kunnen aansturen. Alleen het oppakken van de container uit het schip gaat, op afstand, nog handmatig, de rest van het proces verloopt volledig automatisch.

 

RWG heeft besloten te wachten met het naar buiten komen tot de fysieke constructie klaar was, zodat er echt iets te vertellen is. De Projectdirecteur Frank Keizer heeft met zijn projectteam een prachtige terminal neergezet en het projectteam, dat verantwoordelijk was voor de bouw, is geleidelijk geïntegreerd in de operationele organisatie, maar is nog steeds op de achtergrond en actief beschikbaar.

 

De terminal is inmiddels als een miniterminal ingericht, waarmee RWG sinds oktober 2013 aan het testen is. In de tussentijd worden door de grote leveranciers, ZPMC en Terex Gottwald, steeds meer modules opgeleverd, die ook eerst door een testfase heen moeten voor ze worden overgenomen. Daarna past RWG de miniterminal in. Dat geldt ook voor het terminal operating system van Navis/TBA.

 

Het nieuwe aan het terminal operating system is net als bij de kranen en de agv’s, dat het van een compleet nieuwe generatie is. De hele wereld draait met de 2.0 serie, RWG gaat met de 3.0 serie werken. Dat is echt een slag verder. Deze software wordt behalve voor RWG ook voor enkele andere terminals, zoals in Long Beach ontwikkeld. Dat systeem gaat een absolute versnelling van het overslagproces geven, vooral door een betere communicatie tussen het equipment. Daarmee wordt de terminal van RWG een visitekaartje voor de hele wereld.

 

Het hele gebied wordt mensvrij. RWG heeft straks nog één bemande reachstacker en vijf terminaltrekkers, onder andere voor projectlading. Voor de rest is alles volledig geautomatiseerd in een omgeving waar geen personen meer kunnen of mogen lopen. Kranen worden straks op afstand met laptops uitgelezen. De Battery Exchange Station, waar straks de agv’s hun accu’s volautomatisch komen wisselen. Hier komt niemand meer aan te pas.

 

Daarbuiten zijn er geen kraanmachinisten meer, maar remote process operators. Uiteindelijk zijn er tussen de 35 en 40 mensen nodig, die in ploegendiensten werken.

7
Maasvlakte Plaza De Fuijk Management & Consultancy sponsort KWF